marți, 25 octombrie 2016

Istoria Garii de Nord



Gara de Nord din București este cea mai mare stație feroviară din România. Aceasta a fost inaugurată pe 13 septembrie 1878, după 4 ani de construcție, din 10 septembrie 1868, când a fost pusă prima piatră de temelie pe un loc ales de domnitorul Carol I. Inițial stația a fost numită Gara Târgoviștei (pentru că strada numită astăzi Calea Griviței se numea pe acea vreme Calea Târgoviștei), și oamenii puteau beneficia de circulațe feroviară doar pe linia Roman-Galați-București-Pitești.


Inițial această gară nu a fost concepută pentru a deveni principalul nod feroviar al Capitalei și al României. Însă cu trecerea anului i s-au adus modificări, deoarece devenise neîncăpătoare.  Abia în anul 1888 când a avut loc prima reabilitare a gării, aceasta fiind numită tot atunci „Gara de Nord”.  Au fost câteva planuri de construire a unei gări noi, care să fie numită „Gara Centrală” și să fie amplasată în zona Operei Române, însă declanșarea Primului Război Mondial a împiedicat ducerea acest proiect la bun sfârșit.


În anii 1930-1932 Gara de Nord a fost modernizată, făcându-se mai multe lucrări. Una dintre cele mai importante a fost legarea celor nouă peroane printr-un peron transversal. Însă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, în timpul bombardamentelor, clădirea, deși a rămas în picioare, a suferit importante distrugeri. În anul 1992 fusese programată de către fostul lider comunist Nicolae Ceaușeasu să fie demolată, deoarece acesta își dorea să mute gara la marginea capitalei. Până la urmă, însă, acest lucru nu s-a mai întâmplat.

Clădirea Gării de Nord a fost inclusă în lista Monumentelor Istorice din România, însă din păcate ultima reabilitare a avut loc între anii 1997 și 1999, când au fost modernizate sălile de așteptare, sistemele de afișaj video, s-au înălțat peroane la nivelul podelei vagoanelor și s-a montat tâmplărie de tip termopan.


În momentul de față reprezintă cel mai important nod feroviar din România, în fiecare zi  din cele 8 peroane pleacă și sosesc zilnic aproximativ 200 de trenuri. În aproprierea Gării de Nord există și un Muzeu al Căilor Ferate Române, unde se pot descoperi machete, vagoane, fotografii și acte vechi, costume de ceferiști, dar și obiecte cu caracter memorial legate de personalități cum ar fi Anghel Saligny (1854-1925) sau Elie Radu (1853-1931), care au avut realizăr deosebite în domeniul podurilor feroviare. Dacă aveți puțin timp liber vă recomandăm să-l vizitați!

Srsa : http://hotelelizeu.ro/uncategorized/istoria-garii-de-nord.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu