De Clement Peter
Paginile ziarelor interbelice erau la zi cu tot ce apărea nou în lume şi la noi.Avalanşa noilor descoperiri era amplu mediatizată, lumea se familiariza uşor cu cele mai recente invenţii, fie că ele erau “cinematograful colorat”, rodioul sau chiar primele imagini de televiziune, care în 1936 apăreau la Londra şi imediat ziarele de la noi preluau, scriau şi ilustrau despre această nouă minune a tehnicii. Bucureştiul chiar era în pas cu noul, pe orice palier, iar presa reuşea să redea perfect acest lucru, cu texte convingătoare şi fotografii deosebite.
O pagină întreagă (foto 1) e acoperită de ilustraţii cu “progresele technicei”, unde ne sunt prezentate creaţii fanteziste ca bicicleta cu elice sau tancul italian ce are ataşat un dispozitiv care se poate transforma în caz de necessitate, în pod de trecere pentru trupe.
Fantezistă nu era deloc ideea televizorului, ataşat în acea vreme la un aparat radio!
Din imaginea mărită a cadrului, observăm calitatea deosebită a imaginii… doar era o transmisie BBC şi chiar din anii ’30 profesioniştii de acolo se dovedeau cei mai buni.
Într-un amplu articol (foto 3) aflăm totul despre tehnica cinematografului color, introdusă experimental cu ocazia turnării filmululi Becky Sharp, titlul fiind inspirat de eroina unui roman de mare succes din acei ani. Cititorii români descoperă în detaliu cum funcţionează Tehnicolorul, noţiunile de fizică şi chimie fiind explicate foarte didactic, pentru ca în final, concluzia să fie că “tablourile colorate sunt de o frumuseţe uimitoare”. Fotografiile publicate de ziar, cu cadre din film, sunt din păcate alb-negru! Oricum, spectatorul român nu va aştepta prea mult minunea, pentru că ”premiera bucureşteană a filmului va avea loc peste câteva zile”.
Foto 4 este o incursiune în lumea radioului cu ocazia unui reportaj plin de farmec dar şi de date tehnice. Radioul e considerat “cea de pe urmă minune a omului, element supranatural pentru o nouă mitologie…o uzina fermecată. Alături de cei 500 de km pe ora ai avioanelor, radioul este urechea şi ochiul din basme”!
Calitatea reproducerii sperăm să vă ajute să parcurgeţi textul integral.
Inclusiv reclamele sau poate mai ales ele, erau cele care aduceau la cunoştinţă, apariţia noilor tehnologii în diverse domenii. Dintr-o astfel de reclamă, pe lângă serviciile oferite de Studioul Polyfoto, găsim un element absolut senzaţional pentru acei ani, copii-contact după filmele fotografice, procedeu pe care noi, cei de azi, l-am descoperit abia prin anii ’90, în laboratoarele Kodak-Service!
Clement Peter – freejournalist.eu
Sursa : http://freejournalist.eu/noile-tehnologii-cucereau-bucurestiul-interbelic/
Calitatea mare a imaginii transmise de BBC în 1936 mă face să mă gândesc la naivitatea celui care se minunează de ea. Dacă vă veți da osteneala să căutați fotografii de ecran din acea perioadă, aveți șansa să realizați că revista v-a oferit un fotomontaj reușit.
RăspundețiȘtergere